Bilety elektoniczne ETIX®



Od 1 czerwca 2008 r. biura podróży zaprzestaną wydawania papierowych biletów lotniczych sygnowanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych IATA. Zostaną one zastąpione biletami elektronicznymi, których już teraz powszechnie używa przeważająca większość pasażerów linii lotniczych na całym świecie.

Czym jest bilet elektroniczny?

Bilet elektroniczny (e-bilet, etix®) jest nośnikiem informacji w formie elektronicznej, które wcześniej zapisywane były na bilecie papierowym. Jedynym papierowym dokumentem, z jakim teraz będą Państwo mieli do czynienia, jest potwierdzenie biletu elektronicznego, zawierające szczegółowe informacje dotyczące zakupionego przez Państwa biletu, tj. numer lotu, godzinę odlotu, miejsce docelowe podróży, numer biletu i informacje lotniskowe. Potwierdzenie biletu elektronicznego należy mieć zawsze przy sobie w trakcie podróży na wypadek, gdyby zostali Państwo poproszeni o jego okazanie personelowi lotniska.

Po co wprowadza się bilety elektroniczne?

Najprościej mówiąc, są sprawniejsze w obsłudze i wygodniejsze dla pasażerów. Biletu elektronicznego nie można zgubić. Wszystkie informacje są przez cały czas bezpiecznie przechowywane w systemie komputerowym linii lotniczych.
Bilety te umożliwiają łatwiejsze dokonywanie wszelkich zmian w planie podróży. Posiadając bilet elektroniczny, nie muszą Państwo udawać się do siedziby linii lotniczych ani do biura podróży w celu pobrania nowego biletu. Zmian można dokonać od ręki za pośrednictwem systemu komputerowego.
I chociaż w celu skorzystania z biletów elektronicznych dostęp do Internetu nie jest Państwu potrzebny, to jednak, mając taki dostęp, będą Państwo o wiele łatwiej mogli rezerwować i planować swoje podróże. Przykładowo, teraz będą Państwo nawet mogli dokonać odprawy online i wydrukować kartę pokładową nie wychodząc z domu!
Wreszcie, bilety elektroniczne są bardziej przyjazne dla środowiska. Wyeliminowanie biletów papierowych pozwoli zaoszczędzić papier w ilości odpowiadającej 50 000 dużym drzewom rocznie lub około 5 kilometrom kwadratowym (2 milom kwadratowym) lasów.
Najczęściej zadawane pytania

Czy moje biuro podróży będzie mogło wystawić papierowy bilet po tej dacie?

· Nie. Jednakże Pana/Pani biuro podróży będzie mogło nadal oferować Panu/Pani ten sam wysoki standard obsługi, jak czyniło to, wystawiając bilety papierowe.

Co się stanie, jeśli moje biuro podróży nie będzie mogło wystawić biletu elektronicznego na planowaną przeze mnie podróż?

· Pana/Pani biuro podróży będzie mogło mimo wszystko dokonać rezerwacji i pobrać należność. Jednakże może to oznaczać, że bilet zostanie wystawiony przez linię lotniczą.
· W niektórych przypadkach obsługujące Państwa biuro podróży będzie mogło zaproponować Państwu inne rozwiązania.

Obsługujące mnie biuro podróży wystawiło papierowy bilet przed 1 czerwca 2008 r. Czy będę mógł/mogła podróżować na ten bilet pierwszego/po pierwszym czerwca 2008 r.?

· Tak, Pana/Pani bilet pozostaje ważny na podróż, na którą został zakupiony, po 1 czerwca 2008 r., z zastrzeżeniem obowiązujących dla danej taryfy ograniczeń.

Czy mogę otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet papierowy po 1 czerwca 2008 r?

· Tak, zwroty będą nadal możliwe po 1 czerwca, z zastrzeżeniem warunków obowiązujących dla zakupionej przez Pana/Panią taryfy.

W jaki sposób obsługujące mnie biuro podróży potwierdzi wystawienie dla mnie elektronicznego biletu?

· Biuro podróży wyda Panu/Pani potwierdzenie biletu elektronicznego. Zostanie on Panu/Pani przesłany pocztą elektroniczną, faksem, za pośrednictwem Internetu lub pocztą. Może go Pan/Pani również odebrać osobiście w biurze podróży lub w siedzibie linii lotniczych.

Co się stanie, jeśli zapomnę lub zgubię potwierdzenie biletu elektronicznego?

· To nie problem. Wszystkie informacje dotyczące Pana/Pani biletu są bezpiecznie przechowywane w systemie komputerowym biura podróży lub linii lotniczych. Biuro lub linie z łatwością udostępnią Panu/Pani kopię potwierdzenia.